Menyambung Diploma di Kolej Islam

Menyambung Diploma di Kolej Islam
untuk memohon sila klik pada gambar ini

PENGAJIAN ISLAM

kepada yang ingin menyambung pelajaran dalam bidang pengajian islam sila klik sini

Rabu, 14 September 2011

selamat datang universiti insaniah dalam hidupku

salam smuo,,,dah lamo x update den punyo blog,,rndu plak nk type2,, apo koba smua,, sht ko??den shat yoo..jgn risau,,,eh22,,, jgn buek muko toporanjat2,hahaha,, disini den koba ar,, yang den xlamo laie nk pekso ar,,sokojap yoo raso ea nk pekso,,tp bahasa arab je ar dlu,, hahaha,, hadis bulan 11 nnt,, ermm,, den baru yoo monyolai dunio omeh,, jadi, mntk tolong taiko2 bizmambau ajar saya la yerrr.. yang keduo ea,, den kek kwn2 kdh.. bilo dah berjauhan teraso janggal plak,,hehehe,, sobona ea dah xdo idea ni haa,, xpo la,, jap g den nk poie koleh.. jadi doakan den berjayo la yooo

Jumaat, 25 Mac 2011

Buatmu Teman

assalamualaikum.. alhmdulillah sgala pujian bagi Allah walaupun sdg sibuk bekerja tetapi jari ini masih lagi mengatal untk membuka blog ni.. wlupun sibuk skali poun.. aku ttp gmbira kerana bnyk pngalamn yang aku blaja kt sni..

acapkali aku terfikir siapa la jodoh aku neh..adoyai.. rasa mcm mls plak nk carik teman2 yang bole sehidup ngn aku.. tp difikirakan blik, lbh elok aku aku mmbujng dlu sblum ketemu sama org yang ku cintai.. ya la.. aku skrg ni di lamun cinta.. suka pd ssorg.. tp aku x taw g mana mau luahkan.. bese ar.. aku ni pemalu skit bab2 hal ni..wnita tu orgnya nmpk warak jak dari sudut luaran.. tp....... think positive mal.. xbek ckp orang cmtu.. heheh.. yaa,, aku ttp berpagng pada falsafah tu.. jadi orgnya agak boleh thn ar comelnyer.. bese ar.. laki kan suka pd wnita yang cntik2.. tu dah lumrah khidupan sbg sorg laki.. bila aku tnye sudah brpnyer ka?? dia kata blom.. pe lgi dgn penuh perasaan ar aku cbe nk try ngorat die.. tp x ley gak.. sifat pemalu aku tu sudah menyelubungi dalam qalbu ku..

lama kelamaan, baru aku tau yang dia sudah berpnyerr. tp aku cuma tgok dlm fb jak yang die ada hubungan dgn kaum adam yang laen,, rasa kecewa poun ada, rasa xtenteram poun ada.. aku rasa seolah-olah perasaan ini ........ adooii.. ssh nk ckp.. hnya aku mampu ckp terguris mcm org gila hatiku neh..

xpe lah.. mgkin Allah nk tnjukkan aku jodoh yang lebh bek drpada wnita tu,, mgkin aku x sesuai utk si dia.. die poun cm xlyn aku je.. cuma aku je perasan tergila2 pada wnita tu.. aku hnya mmpu berdoa agar hatiku terubat kmbali.. sggup aku belikan hadiah tuk die... smata2 nk berkenalan dengan lbh rapat ngn die.. tp tu smua hnya ilusi smata2.. xpelah.. yang dah lepas tu lepas lah.. aku sntiasa memaafi pd orang len.. cuma satu je aku nk pesan pada korang smua.. jangn lah berharp pd seseorg wnita tuk di jadikan sbg istri yang menmpakkn diri dia yang cntik,. kdg2 kita lihat wnita tu bek budi bhsanya, pemalu orgnya.. tp bila kita dah tau dia permainkan kita,tipu kita lagi.. kita akan rasa.....perrghhhh.. skit woo hati neh... kita x tau mcm mna masa depan kita dgn wnita yang kita sukai,.. mntak lah petnjuk yang Maha Esa.. isitiarah lah utk mendpt petunjuk dpd Allah s.w.t. akhr skali yang aku nk pesan.. bersabar lah mengharungi dugaan hdup kita,, jgn mudah terpedaya.. sntiasalah memaafkan org laen agar hdup kita lebh tenang dan tenteram.. Assalamualaikum..

Khamis, 17 Mac 2011

salam

alhamulillah segala puji bagi Allah, yang telah memberikan daku ketenangan menghadapi setiap dugaan dan cabaran dalam hidupku. aku tetap bersyukur kepada mu Ya Allah karena memberikan ku ruang untuk menulis blogspot ini agar ia menjadi yang lebih menarik lagi. alhmdulillah, pada hari ini aku dapat menulis segala luahan dalam hati ku ini di dalam blog yang terlalu berteknologi tggi ini.

sekarang aku telah bekerja di bawah syarikat swasta agensi abim yang dinamakan sebagai Al-Hikmah training & consultancy Sdn Bhd, yang merupakan anak syarikat kepada kolej dar al-hikmah.. banyak dugaan dan cabaran bekerja di bawah agensi ini, tetapi yang menariknya aku bnyk menimba pengalaman yang manis dan pahit bekerja di bawah agnsi ini. memang agak sakit bekerja di bawah agensi ini, tapi tarbiyah islam yang digunakan dlam jemaah ini membuatkan aku tenang untuk meneruskan bekerja disini. segala tohmahan dan juga segala kesakitan bekerja disini mmbuatkan aku lebh matang dan juga terasa mujahadah bekerja di bawah agensi ini

hari-hari berlalu pergi, kini genaplah 3 bulan aku bekerja di AHTC, jadi bos aku xde pada hari ini, (17.3.2011) sebab demam. jadi agak relax gak lah aku rini.. kalo x slalu je ada kerja yang di beri... ahaha.. berpantun plak aku. tapi x pe, aku rasa bagus gak berpantun cmni tiap2 hari.. nnt naa.. jadi cm dato siddiq fadzil sudah..haha.. ermm.. seronok aku bekerja disini.. nasib baek lah ada pekerja baru part time kat sini, nama dia nadzirah.. anak kepada chairman koperasi belia islam.. orang nyer agak simple je.. tp speaking die..perghh mmg hbt ar.. anyways dia seorang yang bgus dan aku suka cra die bekerja.. umur dia poun agak tua darpd aku,, so kene pggil akak la..

udah2 la tu, .. mggu depan aku cuti 4 hari.. x sabarnyerr nk blik jmpa umi dan abah.. rindu kt diorang smua.. rasa cm nk jadi budak2 blik. dudk bawak ketiak mak..haha.. xmalu pnyer mal.. mao rilex ar..syurga kan di bawah tapak kaki mak,, jadi martabat ibu dengan anak terlalu tinggi.. ermm love you umi and abah.. hehe.. mggu depan lak pada 25/26/27-03-2011 aku kne pergi kedah sbb ada kursus laman organik.. aku mcm mls je nk pergi.. tgok la cmne.. lau mood baek aku pergi jer.. heheee..

ok la .. smpi disni sja aku nk tulis,,nnt papehal nnt aku sntiasa renew aku pnyer blog ni.. bye..salam ukhwah ..

Isnin, 20 September 2010

...khusus kpd insan bernama lelaki... suami... dan... dot dot dot !

Mat tidak pernah membantu isterinya membuat kerja-kerja rumah. Malah dia sering bersungut sendirian kerana telah merasa bosan setiap hari pergi kerja, sedangkan Nab isterinya hanya tinggal di rumah. Kalau boleh, dia mahu isterinya tahu betapa penat dan letihnya dia bekerja setiap hari untuk menanggung keluarga.

Satu malam ~~~~ Mat berdoa,"Ya Tuhanku. Aku bekerja 8 jam sehari sedangkan isteriku hanya tinggal di rumah bersama anak-anak. Aku mahu supaya dia tahu betapa letihnya aku bekerja setiap hari...

Tolonglah ya Tuhan, tukarkanlah aku dan isteriku. Biar aku yang menjadi isteri untuk sehari sahaja supaya dia pula dapat merasakan betapa letihnya aku bekerja. Biar aku pula yang berehat di rumah" Tuhan Yang Maha Mengetahui telah mengkabulkan permintaan Mat.

Pagi esoknya, ia bangun dari tidur, dan pastinya sebagai seorang isteri. Bangun saja dari tidur, dia bergegas ke bilik air, cuci gigi dan terus ke dapur menyediakan sarapan untuk suami dan anak-anak. Pastu bangunkan anak-anak dan melayan mereka bersarapan, pada masa yang sama melayan suami bersarapan.

Pastu menghantar suami yang nak pergi kerja ke pintu, kembali membetulkan baju anak-anak yang nak ke sekolah dan menyediakan air yang anak-anak nak bawa ke sekolah. Pastu panaskan injin kereta dan bergegas hantar anak-anak kesekolah. Balik dari sekolah terus ke pasar untuk membeli ikan dan keperluan dapur yang lain. Dekat dua jam baru sampai balik ke rumah.

Simpan barang-barang dapur ke dalam almari dapur dan ikan simpan dulu dalam peti ais. Kemudian kutip kain busyuk untuk dicuci dengan mesin sehingga selesai dan dijemur. Pastu baru mula memasak untuk anak-anak yang akan balik sekolah nanti.

Selesai masak, jam dah pukul 12.45 tengahari. Terpaksa pula bergegas ambil anak dari sekolah. Selesai ambil anak, beri pula mereka makan sebelum mengatur anak-anak supaya membuat kerja sekolah. Pastu terpaksa pula kemas rumah supaya jangan bersepah sangat. Kemudian angkat kain di jemuran.

Tiba-tiba anak bongsu menangis kerana terjatuh. Dah nak kena beri rawatan dan pujuk supaya tangisan tidak berlarutan. Dah selesai, kain-kain yang baru diangkat perlu pula dilipat dan disusun dalam almari. Sedar tak sedar, waktu Zohor dah tinggal tak berapa minit saja lagi. Terpaksa bergegas pulak tunaikan Zohor sebelum tertinggal. Selesai salam, azan Asar kedengaran.

Selesaikan pulak solat Asar sebelum menyambung apa-apa kerja yang belum siap. Belum sempat rehat, terpaksa pula balik ke dapur untuk menyiapkan makan malam. Lepas Maghrib, terpaksa layan suami dan anak-anak makan, pastu cuci pinggan mangkuk, pastu mandikan anak yang masih kecil, pastu uruskan supaya anak-anak masuk tidur..... dan macam-macam pastu lagi.

Dekat pukul 11.00 malam barulah semua kerja rumahtangga selesai. Badan pun dah longlai lohe... Bolehlah rasanya nak berehat sikit. Opps.... belum boleh rehat rupanya. Suami juga mahukan layanan. Berdosa isteri kalau tak melayani kemahuan suami. Tambahan pulak malam ni malam Jumaat.

Maka suami dilayani dengan sewajarnya sehinggalah dia terkulai dua kali lohe dan langsung tertidur....... tak pasti pukul berapa. Setelah terjaga sebelum dinihari, Mat segera bangun dan berdoa semula,"Ya Tuhanku. Barulah kini aku tahu..... Aku dah tak sanggup lagi jadi isteri. Aku keluar bekerja seharian pun tak penat macam ni. Ada juga masa berehat, minum kopi dan berbual dengan kawan-kawan.

Tolonglah kembalikan aku sebagai suami semula. Tobat aku tak sanggup dah jadi isteri. Salah sangkaanku selama ini bahawa kerja-kerja isteriku di rumah begitu mudah. Biarlah isteriku terus di rumah dan aku keluar bekerja" Sekonyong-konyong Mat terdengar satu suara ghaib berkata,"Wahai Mat, kamu belum boleh kembali menjadi suami sebab persetubuhanmu malam tadi telah menjadi benih. Kamu kenalah tunggu 9 bulan 10 hari lagi untuk melahirkan anak sebelum kamu dapat menjadi suami kembali...."

Whatttt???... 9 bulan 10 hari??? .....Beranaaak???.......Waaaaaa... tak nak, tak nak, tak naaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkk...!!! ~~~~~

"Bang, bang... Abangggg... apasal niii.....??" Sergah satu suara disisinya. Mat melompat bangun dari katilnya dan terus memegang isterinya sambil bertanya,"Nab, Nab yang jadi suami atau abang yang jadi suami??? "

Laaaaa... tebiat apa pulak abang ni. Kan Nab nie pompuan. Tentulah abang yang jadi suami..... Apa punya lawak pagi-pagi buta ni....." Hari tu Mat mengambil cuti emergency dan sehari suntuk membantu isterinya membuat kerja-kerja rumah.... Hinggakan seluar kecik dan baju kecik Nab pun habis Mat kutip basuh... Nab terkedu beghok, terlopong dan jadi bisu seharian melihat gelagat suaminya.........

Moral cerita : Isteri perlu disayangi dan lindungi kerana ia adalah anugerah Tuhan yang tidak ternilai.. so, suami2 di luar sane mahupun di dalam sini..hargai la isteri anda.. "

Ahad, 21 Mac 2010

ermm.. tengah exam dah aku nih..

kwn2 smua.. den sobonar eah nk cito kt masing bahawo mggu ni haa sey tongah pekso.. jadi ekau semuo doaknla den yo berjayo.. huhu.. bukan selalu den dapek tulis bondo nih.. tp x pola.. polan2 blaja bondo nih.. bak kato omak den blaja la smppi ke tuo.. dah tuo sok mato dah x nmpk lai.. sori la yo.. den ngoti koba nogori jo.. mano-mano yang x paham kowng bukak la translate google ko.. tu macam2 bahaso ado.. jangan sampi toburan kowg baco den punyo blog ni da la yo.. harap2 ekau semuo hargai la hidup nih.. jgn jdi cm den,,den ni nk dikatokan smpah msyarakt x dola smpi begitu.. tp ado la something wrong ea.. mak aii omputih beb den ckp.. den ni nk tulis blog poun berkias..arap2 korg phm2 la yo.. dunio tanpo kawan ibarat dah mcm xdo org kek dunio ni.. bilo dah ado kwn beso la bukn men riang nk melompek poun ado.. tp bilo kwn dah tgglkn kito ermm bak kato popatah abis madu sopah dibuang,, arap2 bilo kowg dah berpish dengan kwn2, korg contact la diowg.. dunio dah maju, x mcm zmn p.ramlee dulu.. nk guno facebook poun x ngoti.beso la rabun it.. haha den poun samo dlu.. ni poun ado org aja.. zmn sekarang ni mak aii bukn men canggh.. facebook ado, blog ado, myspace ado mcm2 ado la.. jdi bak kato nabil lu pikir la sondiri yo bilo dah borkwn.. mano la tau kan borkat kwn ni ado smpi kt akhirat sok.. sogala yang diajar oleh kwn akan jadi turun tmurun sohinggo la ko anak cucu ekau somuo sok.. jd hdup ni kene bnyk berkwn bq la luas permandangan...wawawawaaaaaaaaaaaaaa..
den dah x bondo nk tulis nih. doakn den yo den dekan sem ni.. bukn slalu poun dekan,,hahhaa

Selasa, 27 Oktober 2009




Seorang professor fizik di Amerika Syarikat telah membuat satu kajian tentang
kelebihan solat berjemaah yang disyariatkan dalam Islam. Katanya tubuh badan kita
mengandungi dua cas elektrik iatu cas positif dan cas negatif. Dalam aktiviti harian
kita sama ada bekerja, beriadah atau berehat, sudah tentu banyak tenaga digunakan.

Dalam proses pembakaran tenaga, banyak berlaku pertukaran cas positif dan cas negatif,
yang menyebabkan ketidakseimbangan dalam tubuh kita.

Ketidakseimbangan cas dalam badan menyebabkan kita rasa letih dan lesu setelah
menjalankan aktiviti seharian. Oleh itu cas-cas ini perlu diseimbangkan semula untuk
mengembalikan kesegaran tubuh ke tahap normal.

Berkaitan dengan solat berjemaah, timbul persoalan di minda professor ini mengapa
Islam mensyariatkan solat berjemah dan mengapa solat lima waktu yang didirikan orang
Islam mempunyai bilangan rakaat yang tidak sama.

Hasil kajiannya mendapati bilangan rakaat yang berbeza dalam solat kita bertindak
menyeimbangkan cas-cas dalam badan kita. Semasa kita solat berjemaah, kita disuruh
meluruskan saf, bahu bertemu bahu dan bersentuhan tapak kaki. Tindakan-tindakan yang
dianjurkan semasa solat berjemaah itu mempunyai berbagai kelebihan. Kajian sains
mendapati sentuhan yang berlaku antara tubuh kita dengan tubuh ahli jemaah lain yang
berada di kiri dan kanan kita akan menstabilkan kembali cas-cas yang diperlukan oleh
tubuh. Ia berlaku apabila cas yang berlebihan - sama ada negatif atau positif akan
dikeluarkan, manakala yang berkurangan akan ditarik ke dalam kita. Semakin lama
pergeseran ini berlaku, semakin seimbang cas dalam tubuh kita.

Menurut beliau lagi, setiap kali kita bangun dari tidur, badan kita akan merasa segar
dan sihat setelah berehat berapa jam. Ketika ini tubuh kita mengandungi cas-cas
positif dan negatif yang hampir seimbang. Oleh itu, kita hanya memerlukan sedikit lagi
proses pertukaran cas agar keseimbangan penuh dapat dicapai. Sebab itu, solat Subuh
didirikan 2 rakaat.

Seterusnya, setelah sehari kita bekerja kuat dan memerah otak semua cas ini kembali
tidak stabil akibat kehilangan cas lebih banyak daripada tubuh. Oleh itu, kita
memerlukan lebih banyak pertukaran cas. Solat jemaah yang disyariatkan Islam
berperanan untuk memulihkan keseimbangan cas-cas berkenaan. Sebab itu, solat Zohor
didirikan 4 rakaat untuk memberi ruang yang lebih kepada proses pertukaran cas dakam
tubuh.

Situasi yang sama turut berlaku di sebelah petang. Banyak tenaga dikeluarkan ketika
menyambung kembali tugas. Ini menyebabkan sekali lagi kita kehilangan cas yang banyak.
Seperti mana solat Zohor, 4 rakaat solat Asar yang dikerjakan akan memberikan ruang
kepada proses pertukaran cas dengan lebih lama.

Lazimnya, selepas waktu Asar dan pulang dari kerja kita tidak lagi melakukan aktiviti-
aktiviti yang banyak menggunakan tenaga. Masa yang diperuntukkan pula tidak begitu
lama. Maka, solat Maghrib hanya dikerjakan sebanyak 3 rakaat adalah lebih sesuai
dengan penggunaan tenaga yng kurang berbanding 2 waktu sebelumnya.

Timbul persoalan di fikiran professor itu tentang solat Isyak yang mengandungi 4
rakaat. Logiknya, pada waktu malam kita tidak banyak melakukan aktiviti dan sudah
tentu tidak memerlukan proses pertukaran cas yang banyak.

Setelah kajian lanjut, didapati terdapat keistimewaan mengapa Allah mensyariatkan 4
rakat dalam solat Isyak. Kita sedia maklum, umat Islam amat digalakkan untuk tidur
awal agar mampu bangun menunaikan tahajjud di sepertiga malam. Ringkasnya, solat Isyak
sebanyak 4 rakaat itu akan menstabilkan cas dalam badan serta memberikan tenaga untuk
kita bangun malam (qiamullail).

Dalam kajiannya, professor ini mendapati bahawa Islam adalah satu agama yang lengkap
dan istimewa. Segala amalan dan suruhan Allah Taala itu mempunyai hikmah ynag tersirat
untuk kebaikan umat Islam itu sendiri. Belaiu merasakan betapa kerdilnya diri dan
betapa hebatnya Pencipta alam ini. Akhirnya, dengan hidayah Allah beliau memeluk agama
Islam.

Keluarga Bahagia

Keluarga Bahagia
AL-QURAN DAN KELUARGA BAHAGIA Al-Quran menjelaskan bahawa Nabi kita SAW adalah contoh teladan yang baik untuk dijadikan contoh kepada ciri-ciri keluarga bahagia. Firman Allah SWT : Maksudnya: "Demi sesungguhnya adalah bagi kamu pada diri Rasulullah SAW itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang-orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)". (Surah Al-Ahzaab : Ayat 74). Ayat tersebut menjelaskan bahawa mereka yang mengharapkan keredaan Allah dan balasan yang baik di akhirat nanti disamping mereka tergolong dari kalangan mereka yang banyak mengingati Allah, maka bagi mereka contoh ikutan yang terbaik dari segala yang terbaik ialah diri Rasulullah SAW. Ini jelas membawa makna bahawa sekiranya kita ingin menjalani hidup dan kehidupan di dunia ini dengan penuh rasa kebahagian dan menikmati penghidupan di akhirat dengan kebahagian, maka kita hendaklah mencontohi diri Baginda SAW dalam apa jua bidang, tanpa berpilih-pilih dan cuba mencontohi yang mana kita rasa bersesuaian dengan diri kita sahaja. Demikian juga dari sudut kehidupan berkeluarga. Umat Muhammad SAW hendaklah mempelajari, mengkaji seterusnya mengamalkan bagaimana Baginda menjalani hidup dan kehidupan di dunia ini sebagai jambatan untuk menempuh penghidupan yang kekal abadi di akhirat nanti. Maksudnya kebahagiaan di dunia ini berhubung kait dengan kebahagiaan di akhirat nanti. Ini sekaligus menyanggah pendapat mereka yang hanya mementingkan kebahagiaan hidup di dunia semata-mata tanpa mengambil kira kebahagiaan hidup di akhirat. Demikian pula halnya pendapat yang hanya mengutamakan kebahagaiaan hidup di akhirat semata-mata lalu memandang sepi kebahagiaan hidup di dunia ini. Tiada yang terlebih bahagia kecuali kebahagiaan hidup berkeluarga yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW. Cuma apa yang mungkin menyebabkan penilaian manusia itu berbeza-beza tentang konsep bahagia itu, ada hubung kait dengan tahap keislaman, keimanan dan ketakwaan masing-masing. Maknanya untuk menerima baik hakikat kehidupan Rasulullah SAW itulah yang terbaik dari yang terbaik, berkait rapat dengan ‘maqam’ atau martabat masing-masing dari sudut keislaman, keimanan dan ketakwaan. Apabila seseorang itu mempunyai tahap, maqam atau martabat keislaman, keimanan dan ketaqwaan yang rendah, ia sudah tentu tidak dapat menerima konsep kebahagiaan yang dijalani oleh Nabi SAW yang memperjuangkan hidup dalam taraf kemiskinan dari segi material. Tetapi mereka yang mempunyai tingkat keimanan dan ketakwaan yang tinggi, tidak akan menjadikan material sebagai kayu pengukur kepada makna kebahagiaan itu. Semakin tinggi tahap keimanan dan ketaqwaan seseorang itu maka semakin jelas baginya bahawa kebahagiaan yang hakiki itu adalah sepertimana yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW dan juga Khulafaur Rasyidin, yang rata-rata melihat kebahagiaan itu berpaksikan keimanan dan ketakwaan yang tinggi, atau dengan kata lain menilai kebahagiaan itu dengan rohani, jasmani dan akal yang sihat tanpa ada mengidap apa-apa penyakit. Hanya mereka yang benar-benar sihat keseluruhan tiga aspek tadi sahaja yang merasa kebahagiaan yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW itu sebagai kebahagian yang hakiki. Al-Quran pula mahu semua manusia amnya dan umat Islam khasnya memilih kehidupan berumah tangga yang bahagia seperti yang ditunjukkan oleh Nabi SAW. Ini jelas apabila Ummul-Mukminin Saiyiditina ‘Aisyah R.A ditanya mengenai akhlak Rasulullah SAW, beliau segera menjawab bahawa: "Akhlak Rasulullah SAW itu ialah (seperti tuntutan) Al-Quran". Firman Allah dalam surah Al-Ahzab ayat 74, hadis yang baru disebutkan (di atas) dan banyak lagi ayat serta hadis yang mengupas mengenai akhlak dan peribadi mulia Rasulullah SAW jelas menunjukkan bahawa Al-Quran adalah sebagai penjana keluarga bahagia, manakala Rasulullah SAW pula disahkan sebagai contoh yang mesti dikuti oleh seluruh manusia amnya dan umat Islam khasnya, jika benar-benar inginkan sebuah keluarga bahagia dalam erti-kata kebahagian yang hakiki.

TEMPAT NAK KONVO

TEMPAT NAK KONVO

teringin nak naek bas nih

teringin nak naek bas nih

masa takbir raya di rumah duta (yaman 2007)

masa takbir raya di rumah duta (yaman 2007)

DENGAN USTAZ AMIN

DENGAN USTAZ AMIN

TIME NI KT SUNGAI GABAI

TIME NI KT SUNGAI GABAI
Haaa..kwn2.. time ni kitaowg g jalan2 kt sungai gabai..mmg gempak giler best la.. tak terkata poun ada..nnt bole la kowg smua lawat kt tempat ni k.. jgn lupa:)

TIME NI KITORG DAH NAK BALIK DAH

TIME NI KITORG DAH NAK BALIK DAH

TIME TO EAT

TIME TO EAT

kata mak, KAWAN tu ibarat lebah,habis madu sepah dibuang....... kata abah, KAWAN tu umpama bunga ros, dipandang cantik dipegang sakit...... kata atuk, KAWAN tu seperti air, terus me ngalir..... kata nenek, KAWAN tu bak bulan, dipuja dan disanjung tp nun jauh di sana .... kate sedare, kawan tu mcm makanan, kawan makan kawan!! kata abang, KAWAN tu seperti lembu, me ngikut saje ape dikata........ kata kakak, KAWAN tu tak ubah macam durian, bau je busuk tp sedap dimakan.... kata adik, KAWAN tu macam biskut, sekejap ade sekejap takde....... kata aku, kawan tu tak kisahlah camner.. walaupun dia IBARAT LEBAH, UMPAMA BUNGA ROS, SEPERTI AIR, BAK BULAN, SEPERTILEMBU, TAK UBAH MACAM DURIAN & MACAM BISKUT!!! dia tetap kawan... tau tak sebab ape??? sekali aku dah kawan ngan diaselamanye dia ttp kawan aku... itu cara aku berkawan..!! walaupun kita me mpunyai kekasih, tapi teman tetap paling setia. walaupun kita punyai harta yg banyak, teman tetap paling berharga.

PERMANDAGAN YAMAN YANG BEGITU INDAH SEKALI

PERMANDAGAN YAMAN YANG BEGITU INDAH SEKALI
SANA’A LAMA Merupakan satu-satunya kota lama dan menjadi penempatan manusia yang dijumpai oleh Sam anak kepada nabi Nuh ‘Alaihis Salam. Sam telah datang ke Yaman dari utara untuk meninjau tempat-tempat untuk dibuat penempatan dan beliau juga telah memilih tempat mengikut halatuju mengikut seekor burung. Sehingga sekarang masih segar dengan gelaran Bandar Sam, semenjak 1984m UNESCO mengishtiharkan sebagai “ Warisan Manusia di Dunia” . Meninjau ke Kota Lama ada pelbagai aneka jualan, melawat ke Muzium Kebangsaan dan ianya merupakan suatu yang unik serta seni bina yang menakjubkan . Kota Sana’a Lama juga merupakan muzium yang hidup dengan kecantikan bandar ini meberi ilham kepada para penulis, penyair (penyajak), arkitek dan para pelancong.

istana balqis, yaman

istana balqis, yaman
SEJARAH Yaman juga dikenali dalam beberapa buah buku sejarah dengan beberapa nama. Ada juga buku geografi yang lama bertajuk ( Arab Felix ) di dalam lagenda lama Yaman juga dikenali sebagai negara selatan, Raja Saba’, Raja Selatan dan Raja Timna. Ada sesetengah pendapat perkataan Yaman diambil daripada seorang pemerintah seperti Aiman bin Yaarup bin Qahtan lagenda arab kuno. Ramai orang-orang arab mengatakan perkataan Yaman diambil dari perkataan Yamn ( rahmat, berkat dan makmur ) bersamaan dengan nama ( Arab Felix ) dan sesetengah pendapat mengklasifikasikan Yaman diambil dari “yumna” ( arab dari kanan Ka’abah ). Orang-orang dari timur mereka mengatakan ianya arah kehadapan yang kanan kepada arah yang betul. Sebabnya arah kanan merupakan satu simbol atau lambang kepada kejayaan dan keberuntungan. Sesetengah orang arab sendiri termasuk orang-orang Yaman beranggapan perkataan ‘al- Sham’ ialah utara dan ‘al- Yaman’ ialah selatan dan hari ini kita dapati Yaman dikenali sebagai Republik Yaman.

Masjid Al- Janad: Masjid ini terletak kira- kira 6 km dari utara Ta’iz,dan telah dibina semasa zaman baginda Nabi Muhammad S.A.W. oleh sahabatnya Mu’az bin Jabal . Masjid ini dan ‘Masjid Besar’yang terletak di Sana’a merupakan masjid tertua di Yaman yang dibina oleh para sahabat. Shibam: Terkenal dengan bangunan lama pencakar langit . Shibam juga dijumpai pada kurun ke-3, ianya merupakan ibu negeri bagi kerajaan kuno di Hadhramaut selepas jatuhnya bandar Syabwah dan merupakan sebuah bandar yang tiada bandingannya ianya diperbuat daripada tanah liat dan sangat mengagumkan dengan ukiran corak tingkap dan pintu yang diperbuat dari kayu. Kita dapat menggambarkan keunikkan bandar tersebut ketika mana matahari terbit dan terbenam. Para pelancung juga dialu-alukan dan digalakkan untuk bersama menikmati keindahan semulajadi. Tarim: Merupakan tempat menarik yang terletak di tengah-tengah Hadhramaut semenjak sepuluh abad yang lalu, ianya terdapat sebuah bandar yang unik dengan terdapat banyak masjid dan istana. Pelancong dialu-alukan menziarahi untuk melihat sendiri keistimewaa bandar tersebut. Kawasan ini juga ramai melahirkan ulama’- ulama’ yang terkenal pada zaman dahulu dan ulama’-ulama’ inilah yang menyampaikan Islam ke Malaysia melalui perdagangan. Di sini juga terdapat perpustakaan Ahqaf yang merupakan kesan peninggalan lama ulama’ terdahulu. Mukalla: Merupakan ibu kota Gabenor Hadhramaut suatu masa dahulu dan merupakan pusat perdagangan dan pelabuhan yang terletak di persisiran pantai Laut Hindi. Di sini kita dapati kesenian lama dengan pelbagai ukiran tingkap dan pintu. Tempat-tempat menarik di sepanjang pantai yang penuh ketenangan dan jauh dari kesibukan kota utama. Aden: Merupakan sebuah kota penempatan semenjak berzaman lagi. Lagenda mengatakan Cain dan Abel orang yang menjumpai Aden. Ianya juga menjadikan pelabuhan semulajadi dan menjadi sumber ekonomi untuk jangkamasa depan Yaman sendiri. Pelancong juga dialu-alukan untuk melawat tadahan air zaman lampau yang menganggumkan digelar takungan, istana sultan, masjid al-‘Idrus, rumah dari rimbaud dan kincir angin. Tak lupa juga persisiran pantai Mohur dan juga pusat membeli-belah. Aktiviti bagi memeriahkan pelancongan anda dengan melawat At-Taweela iaitu tempat pengumpulan sejarah. Mengikut ahli sejarah lembah ini adalah yang pertamanya di abad masihi sepanjang pemerintahan Himyari juga memiliki dua puluh juta gelen air terletak di kawasan tengah kampung Taweela.